keskiviikkona, toukokuuta 30, 2012

Ovi raollaan kirjoitettuun musiikkiin

Olen tilannut itselleni renessanssiluutun, joka valmistunee heinäkuussa. Luuttumusiikki on suurimmaksi osaksi kirjoitettu nuottien sijaan tabulatuureilla. Mietimme kitaraopettajani kanssa, onko tabulatuureja mahdollista lukea sokkona.

Selvitin asiaa aina yhtä tietävästä Googlesta, ja löysin Englantilaisen Matthew Wasdworthin , sokean luutistin, joka on kehittänyt tabulatuurisysteemin pisteille. Otin yhteyttä Matthiin hieman kangertelevalla englannillani ja kysyin, mistä minun on mahdollista saada luuttutabulatuureja.

Sain vastauksen viikonloppuna. Matt ohjasi minut tänne, josta saisin ladattua koneelleni tabulatuurien lukemiseen vaadittavan Django-ohjelman. Samalta sivulta löytyy myös "a huge amouth" tabulatuureja.

Matt ei ole vielä ehtinyt perehdyttää minua tabulatuurisysteeminsä saloihin, mutta olen jo valmiiksi haltioitunut tästä luuttu- ja kitaramusiikin määrästä, joka minulle tätä kautta avautuu. Voin vain mennä nettiin, ladata sieltä haluamani kappaleen tiedoston, käännättää sen Djangon kautta pisteversioksi ja lukea itse musiikkia! En tarvitsekaan aina jotakuta muuta opettamaan, kun korvakuulolta opettelustakaan ei ikinä oikein tule mitään.

Kateuteni näkeviä muusikoita kohtaan, jotka voivat vain napata haluamansa nuotin eteensä ja opetella uutta musiikkia itsekseen, lieveni hiukan. Kirjoitetun musiiikin maailma aukeni nyt taas hieman enemmän.

Ennen Matthiltä saamaani vastausta olin jo ehtinyt etsiä Englannin näkövammaisten kirjastosta luuttumusiikkia pisteillä. Yhden kappaleen nuotti sieltä löytyi ja sitä olen opetellut 152 tahdista jo huimat 7… Ehkä tämän kesän aikana pääsen edes sen lopppuun asti. En vaan taida olla vielä kovin nopea pistenuottien lukija.

Ei kommentteja: