torstaina, joulukuuta 04, 2008

Eksyin sittenkin...

Ei tarvittu edes poikkeusreittejä liikenteessä, kun olin jo eksyksissä.

Olin niin varma aamulla, että ratikkakuski sanoi "seiska", mutta olin silti väärässä ratikassa. Siis kyllä "ykkönen" tai "yks a" kuulostaa aika samalta kuin "seiska a", eikö niin? Tai sitten minä vain elättelin toivoa siitä, että se olisi ollut ratikkani ja kuulin siksi omiani. Huomasin kyllä aika nopeasti olevani väärässä ratikassa, mutten oikein tiennyt, missä minun pitäisi jäädä pois korjatakseni asia.

Lopulta päätin jäädä seuraavalla pysäkillä pois ja vielä kysyin kuskilta, että mikä pysäkki se on. Ajatuksenani oli soittaa avustajalle, että voisiko hän käydä nappaamassa minut sieltä. Avustajaa ei tarvittu...

Seuraava ratikka: *pysähtyy pysäkille* "Ysi."
Minä: *ei tee mitään*
Ratikkakuski: "Ai ei kelpaa, vai?"
Minä: "Kun tota öö... Mä en oikein tiedä, millä mä pääsen sinne, mihin mun pitäis päästä."
Ratikkakuski: "Mihin sä olet menossa?"
Minä: "Haapaniemeen. Tai siis olin..."
Ratikkakuski: "Tää ei kyllä mene sinne."
Minä: "Tai siis mä menen Kallion lukioon."
Ratikkakuski: "Millä tiellä se oli?"
Minä: "Porthanin kadulla."
Ratikkakuski: "Tää menee siitä Porthanin kadulta."
Matkustaja: "Hei, tuu kyytiin, se on seuraava pysäkki."
Ratikkakuski: "Tule nyt kuitenkin kyytiin."
Minä: *hymyilee ja astuu kyytiin, kiittää kuskia ja matkustajaa*

...

Ratikka: *pysähtyy seuraavalle pysäkille*
Ratikkakuski: "Tää on Karhupuisto ja toi seuraava pysäkki on tossa Porthaninkadun alapäässä, mä en tiedä, kumpi näistä on lähempänä."
Minä: "Kiitti, tää on lähempi." *poistuu. Seisoskelee hetken pysäkillä ja miettii, pitäisikö soittaa kaveri hakemaan hänet siitä*
Matkustaja: "Tarviitko sä apua? Me mennään samaan kouluun."
Minä: "Ai, joo, kiitti!"

Niin pääsin tänäänkin oikeaan paikkaan, enkä ehtinyt vielä puoliksikaan panikoida eksymistäni.

Koulusta lähtiessäni oli jo melkein tuttu ratikkakuski. "Tää on seiska b, mutta mee sä tohon seuraavaan, kun mun pitää taas oikasta suoraan Pasilaan."

Kerran yksi ratikkakuski sanoi: "Sä menet varmaan seiskalla? Tää on kutonen." Minut tunnetaan jo sielläkin, loistavaa...

Että sellainen päivä tänään.

Saan muuten maantieteeseen kirjan vasta ehkä ensiviikolla ja sekin on rasittava äänikirja. En pidä koulukirjoissa äänikirjoista. E-kirjoja niiden olla pitää. Ei mitään daisyä voi kunnolla käyttää koulussa, kun on kuuntelulaitteessa puoli sekuntia kestävä akku. Pitäisi ehkä joskus muistaa käydä vaihdattamassa se. Mieluummin kyllä ottaisin itselleni sellaisen kivan pikku Victorin, joka ei painaisi edes paljoa ja veisi tuhottomasti tilaa. Reppuni painaa jo nyt ihan riittämiin, kiitoksia vaan.

Tällä kertaa kirjan puuttumattomuus on tosin ihan täysin oma mokani, sillä unohdin tilata sen. Kun se piti hyvin nopeasti saada, ei ollut enää muuta vaihtoehtoa kuin se daisy-muoto, joka oli ainut ko. kirjasta valmiina oleva versio, sillä en olisi ehtinyt saada sitä e-kirjaa varmaan koko kurssin aikana. On se niin helppoa näkevänä lukiolaisena, vaikka unohtaisikin hankkia kirjan, kun sen saa ihan vain kävelemällä kirjakauppaan ja ostamalla sieltä. Vaikka olisinkin tilannut kirjat ajoissa, ei aina ole varmaa, saanko niitä siltikään ajoissa ja silloin tulee aina jännättyä, milloin ne kirjat oikein saapuvat. Onneksi olen kyllä saanut kaikki kirjani kyllä hyvissä ajoin - paitsi tämän mantsan, jonka itse unohdin tilata.

7 kommenttia:

Sari kirjoitti...

Moi,

Olet jäänyt ykkösestä pois Kaarlenkadun pysäkillä. Ykkönen lähtee Mäkelänkadulta oikealle Sturenkadulle, josta kääntyy vasemmalle ja ajaa urheilutalon luokse. Siitä se kääntyy vasemmalle Helsinginkadulle ja heti perään oikealle Kaarlenkadulle. Olet jäänyt pois tässä. Seuraava pysäkki loivasti vasempaan kääntyvän mutkan jälkeen on Karhupuisto, jossa pysähtyvät ykkönen, kolmonen ja ysi. Karhupuistosta on tosiaan ihan lyhyt matka koulullesi. Karhupuistosta ratikat kääntyvät oikealle ja huristelevat Porthaninkadun alamäkeä kohti Hakaniemeä.

Olet seikkaillut vanhoilla kotikulmillani. Vietin noilla nurkilla lähes koko 1990-luvun. :)

Sari Kokko

Anonyymi kirjoitti...

Tämä selvisi minullekin viimeistään tänään. :) Tuo Kaarlenkatu oli oikeastaan ainoa hieman tuntemattomampi linkki tässä matkassa. Tänään oli kuitenkin pakko lähteä koulusta ykkösellä, koska seiskat eivät kulkeneet siihen aikaan Mäkelänkadun kautta. Löysin jopa oikealle pysäkille, jiihaa.

Pitäisi varmaan opetella reitti Karhupuistosta koululle, niin en olisi ihan näin hukassa, jos vielä joskus eksyn vahingossa väärään ratikkaan...

Sari kirjoitti...

Voisi olla hyvä idea. Silloinhan ei olisi väliä, mihin ratikkaan satut Mäkelänkadulta hyppäämään. Samalla saisit ulottuvillesi pari ratikkaa lisää. :) Kun Porthaninkadun hirvitysremppakin on ohi, noilla nurkilla voi taas kävellä.

Isak kirjoitti...

On kyllä softia jolla voi kuunnella Daisykirjoja koneella. Itse käytän aina TPB Readeria tunneilla kirjoja kuunnellessa. Tosiaan TPB Reader on aika buginen mutta kelpaa minulle kyllä. Ovat siellä kaikki Victorin tärkeimmät toiminnot, mutta se on aika hidas eikä pidä hämmästyä jos ohjelma kaatuu :).

Anonyymi kirjoitti...

Jep, tiedän noista ohjelmista. En vain ole saanut hommattua sellaista itselleni. Minulla oli suuri projekti etsiessä ilmaista daisy-ohjelmaa ja sitten koko kone tilesi. Hmph.

Anonyymi kirjoitti...

Ihanaa, että ratikkakuskit ovat noin ystävällisiä. :) Ehkä ne eivät ole ihan niin äreitä kun ne huomaavat, että toinen tarvitsee oikeasti apua. Minusta sinun kannattaa rohkeasti kysyä ihmisiltä neuvoa. Uskon, että moni auttaa ihan mielellään.

Anonyymi kirjoitti...

En minä äreisiin ratikkakuskeihin olekaan vielä törmännyt. :)

Varmasti ihmiset auttavat mielellään, mutta tuskin olen ainoa, jolla on kynnys pyytää apua. Ei siihen ihan niin vain totu.