maanantaina, joulukuuta 12, 2011

Neulonta alkaa taas maittaa

Jostain olen saanut itselleni neulomisinnostuksen. Se ei ihan näy kyllä saavutetuissa tuloksissa (vajaa puolitoista villasukkaa ja vasta aika alkutekijöissä oleva joululahja…), mutta ideoita ja suunnitelmia kyllä riittää – aion minä myös saada nuo keskeneräiset jutut valmiiksikin, joululahjan mieluusti ennen joulua.

Neuleohjeita netistä kaivaessani olen huomannut aika ison osan ohjeista sisältävän kaavion, jota ilman ei siitä ohjeesta saa kyllä oikein mitään neulottua. Kaaviot ovat varmasti ihan käteviä keksintöjä, mutta ei niistä sokkona neulo millään. Tarvitsen sanalliset ohjeet tai minun on keksittävä ohjeeni itse. Facebookissa kaverini linkkasi tällaisen sanallisen ohjeen. Hän sanoi blogeista muutenkin löytyvän aika mukavasti sanallisia neuleohjeita, mutten minä vaan ole löytänyt...

Aika paljon olen neulonut myös Käspaikan ohjeilla. Sieltä löytyy mukavan selvästi ilmaistuina paljon perusohjeita sekä ideoita ja neuvoja omaan suunnitteluun, myös tekniikkaohjeet ovat olleet kullan arvoisia. Viimeksi katsoin sieltä, miten palmikko neulotaan – en ole vielä kokeillut – ja selvitin myös pitsineuloksen synnyn. Käspaikassa sanalliset ohjeet ovat sen verran selkeitä, että ainakin minä niistä ymmärrän melko hyvin.

Tänään olen yrittänyt myös etsiä netistä lankakauppaa, jossa olisi lankojen värit ilmaistu muutenkin kuin numerokoodeina. Sellainen 1523 ei kerro minulle yhtään mitään. Ainakin Novitan ja Tapion kaupan sivuilla värit olivat pelkästään numeroina. Novita ei noin muutenkaan ollut järin apuvälineystävällinen. Lopulta löysin kuitenkin Rouva Pyryn lankakaupan , jossa on ainakin suurin osa lankojen väreistä ilmaistu myös sanallisesti. Sivut toimivat muutenkin apuvälineillä hyvin ja olivat selkeästi tehty. Niinpä tilasin pyöröpuikot ja lankaa.

Kun Mikaelille selitin lankakauppaongelmaani tässä illalla, hän sanoi: ”Olisit kysynyt!” Kävihän se tietysti mielessä kysäistä noilta näkeviltä silmiltä lankojen väriä, mutta pakko oli löytää sellainen paikka, jossa voin tehdä ostokset itsenäisesti. Apuahan ei pyydetä ellei muuta vaihtoehtoa ole – ja siinäkin tapauksessa olisin ehkä vaan luopunut lankojen nettiostoksista…

Tulipas tähän päivitykseen yllättävän paljon linkkejä.

Edit: Korjasin linkkien html-koodin, nyt pitäisi toimia...

*******

Olemme Mikaelin kanssa käytännössä molemmat lomalaisia, mitä nyt minulla tälläkin viikolla viikonloppua lukuun ottamatta joka päivä jotain ohjelmaaa iltapäivästä. Sen seurauksena meillä nukutaan piiiitkään (voi olla, että pimeä vuodenaika on osasyyllinen) ja ollaan näennäisen toimeettomia. Minulla tämä tilanne jatkunee aika pitkälle kevääseen tällaisena, kunnes oikeasti kunnolla alan lukea pääsykokeisiin. Jonkun muun pakottamaa päiväohjelmaa alkaakin olla sitten vasta ensi syksynä, jos (kun) menen opiskelemaan. Toivottavasti tämä nykyinen elämänrytmi ei jää liian pitkäksi aikaa päälle.

Olen lueskellut sosiologian pääsykoekirjaa jo nyt. Ajatuksena on, että jos nyt luen sen läpi ja keväällä alan opiskella sitä intensiivisesti, on opiskeleminen helpompaa, kun kaikki on jo tavallaan tuttua. Kirjan innoittamana olen myös lainannut pari muuta sosiologista teosta, joita tuossa kirjassa käsitellään (esim. Emil DurkheiminItsemurha). Vastaan tuli myös termi ”kerskakulutus”, jonka taisin tänä syksynä kuulla kaveriltani ensimmäisen kerran enkä vieläkään suostu uskomaan, että se olisi muka joku yleisesti käytössä oleva sana.

Tänään meillä syötiin illalliseksi itsetehtyjä hampurilaisia ja minä olen aivan ähky.

6 kommenttia:

neitinomad kirjoitti...

Hitsi, olen unohtanut linkkailla sulle lisää! Mutta koitan jatkossakin muistaa laittaa, ehkä omaan blogiinikin voisin jotain ohjeentynkiä kuvailla. Onko sulla tarvetta jollekin tietyntyyppisille ohjeille, esim. vauvaneuleet, lasten neuleet, sukat, pipot tms? Novitan sivut on ihan karseat ja superraskaat (en tiedä miten niiltä sivuilta löytyvät ohjeet on kuvailtu, onko niistä iloa?), ne tökkii ja kaatuilee jatkuvasti eikä toimi niinkuin pitäisi, grr! Oletko katsonut titityyn lankakaupan sivuja? www.titityy.fi, muistaakseni siellä on väreistä tietoa myös sanallisesti (ehkä tosin pudotusvalikossa, miten ne toimii apuvälineillä?), mutta kaupan omistaja vastaa hyvin myös spostilla tehtyihin tiedusteluihin, joten aina ainakin kysymällä saa lisää tietoa.

Ilona kirjoitti...

Hei mä olen innokas neuloja. Voisin kirjottaa sanalliseksi joitain esim. Novitan ohjeita, joissa on pitsineuletta tai muuta kuviota. Mulle itselle tulee Novita, joten näen netistä melkeen kaikki vanhatkin ohjeet, vaikka ei mulla kyseistä lehteä olisikaan. Ilmoittele, jos kiinnostaa. Voin vaikka antaa mun sähköpostiosoitteen sitten.

Anonyymi kirjoitti...

Neiti Nomad, Heheee. Ei taida olla tarvetta kauheasti millekään erityiselle, mutta ainakin pipo-ohjeet tällä hetkellä kiinnostaa, kun menin hävittämään piponi... Myös jotkut vähän isommat, kuten neulepaidat yms.

Titytyyhyn en törmännytkään lankakauppakierroksellani, täytyy katsoa. Pudotusvalikot toimivat ihan hyvin. Niin ja Novitan ohjeista osa on ihan toimivia, osassa sitten taas on niitä kaavioita. :)

Ilona, hauskaa että näitä neulontaohjeiden "tulkkaajia" löytyy. :) En nyt yhtäkkiä muista, oliko joskus pari vuotta sitten pinaattitunika Novitassa vai Suuressa käsityössä (ehkä jälkimmäisessä, kun äidiltäkin sitä yritin kysellä), mutta jos se jostain löytyisi, olisi aika kivaa.


Joskus muinoin olen perustanut itselleni myös "kirjallisuus"-blogin, mutta se kuivahti kohtuu nopeasti kasaan. Nyt päätin kuitenkin elvyttää kaverin vähän laajennettuna ja vasta henkiin herätetty käsityö- ja kirjallisuusblogini löytyy täältä: http://kirjavaa.blogspot.com

Anonyymi kirjoitti...

Jos vaikka tuonkin osoitteen pistäisi oikein:
http://ronja-kirjavaa.blogspot.com

Mari kirjoitti...

Jos neulominen onnistuu englanniksi (neulesanakirja löytyy mm. www.ullaneule.net sivulta), niin kannattaa tutustua jenkkien neuleohjeisiin, koska ovat tykästyneet kovasti sanallisiin ohjeisiin.

Iso neulearkisto löytyy www.knitty.com sivulta. Ja neuleohjeita sekä englanniksi ja suomeksi (ja muilla kielillä) löytyy neulojien "facebookista" eli www.ravelry.com, jonne voi tallettaa omat projektit ja jossa on vaikka minkälaista hakutoimintoa

Anonyymi kirjoitti...

Aw, this was an exceptionally nice post. Taking the time аnd actual effort tο create a gоod article… but ԝhat cɑn I say…I hesitate ɑ աhole lot and don't sеem to gеt anything ԁone.


Alѕo visit my web site ... Straight Talk Smartphones